Customer Service Exercutive - Life On The Operation Floor
Saturday, April 5
Herlow People!
Bagaimana? Adakah anda terhibur membaca blog shopping meks, entry semalam? Hiks! Kalau u'ols sukew doa doa kan la my big boss kat tingkat 8 yang meja hujung dok jadi Manager HR ittiew (Feena yang bagitau post die itiew!) - yang mungkin membaca blog meks untuk memberikan meks bonus setiap bulan. So dapat la meks bershopping everyweek. LOL!!! *larik!!!
Well, kalau sebelum-sebelum inniew dalam entry-entry meks yang lain about my works mostly meks story-mory pasal customer meks kan. Jadi, kali inniew meks hendak berkongsi pula some of my funniest moments melihat kengkawan meks menjawab call. Ada yang macam puk*mak haram jadah nye cara, ada yang meks nak separuh gelak pung ada.Biasalah u'ols, lain manusia lain ragam menjawab panggilan kan. Hiks!!
Bagaimana? Adakah anda terhibur membaca blog shopping meks, entry semalam? Hiks! Kalau u'ols sukew doa doa kan la my big boss kat tingkat 8 yang meja hujung dok jadi Manager HR ittiew (Feena yang bagitau post die itiew!) - yang mungkin membaca blog meks untuk memberikan meks bonus setiap bulan. So dapat la meks bershopping everyweek. LOL!!! *larik!!!
Well, kalau sebelum-sebelum inniew dalam entry-entry meks yang lain about my works mostly meks story-mory pasal customer meks kan. Jadi, kali inniew meks hendak berkongsi pula some of my funniest moments melihat kengkawan meks menjawab call. Ada yang macam puk*mak haram jadah nye cara, ada yang meks nak separuh gelak pung ada.Biasalah u'ols, lain manusia lain ragam menjawab panggilan kan. Hiks!!
***
First call : Gemilang - JacApakah sinonimnya tajuk lagu Gemilang by Jac dengan pangilan di call centre? Hiks! By the way, CSE means Customer Service Exec tau.
Customer : Hello?
CSE : Careline, Jaja sedia membantu.
Customer : Saya ada masalah bla bla bla bla (and she went on and on)
CSE : Baiklah, saya akan bantu disini. Tetapi saya perlu mengesahkan number account cik iaitu XXXXXXXX. Boleh saya dapat nama cik?
Customer : Intan Cahay Gemilang (and nama ittiew memang betul macam dalam system yerk!)
and u'ols tahu apa yang budak CSE ittiew buat? She press the mute button TWICE, meaning the first time it was mute and the second time it was unmute la kan?!
CSE : (feeling ingatkan mute nie!) Woit woit woit, tengok nie. Berjuta Bintang Menyanyi (sambil nyanyi lagu Gemilang), Gemilang Siak! Alamak aku tak mute!!!
and customer ittiew sendiri yang drop and CSE tersebut beberapa call customer ittiew untuk memohon maaf.
***
Second call : Melatah?!CSE : Careline, Salleh sedia membantu.
Customer : Saya nak bla bla bla bla.
CSE : Baiklah saya akan bantu cik disini tetapi boleh tunggu sebentar sementara saya membuat semakan? Terima kasih.
CSE ittiew pung hold cust and check about the product. And CSE inniew adalah seorang yang senang melatah. Sekali masa tekan button untuk unhold customer ittiew, pen dia jatuh and melatah as usual
CSE : Baiklah, terima kasih kerana menunggu. Sekarang ini cik amsih lagi bersiaran bersama kami di 999 untuk mengupas masalah sosial remaja masa kini ... eh!
**and then ada a very long silent and the customer also ala ala terdiam juga**
CSE : Minta maaf cik, saya melatah.
U'ols boleh? Call careline nak tanya bill, sekali 999 disambutnya - mengupas isu sosial remaja. LOL!!!
***
Third Call : Address?
Well, untuk pengetahuan semua, one of the way untuk membuat pengesahan dengan customer for most of the contact centre adalah billing address or co-responding address as per registration with the company. SO usually this will happen during the verification.
CSE : Cik, boleh saya dapatkan alamat cik?
Customer : TawauCSE : Minta maaf. Kami memerlukan alamat yang lengkap sebagai pengesahan untuk meneruskan sebarang transaksi.
Customer : Tawau, SABAH.Sentap tak? LOL!! But sometime, meks also pernah encounter alamat sebegini dalam system. And meks wonder samada customer yang bengap bagi alamat macam ittiew and if so pun, motif tukang registration also bengap type sebijik -sebijik and tak tanya balik kat customer ittiew samada betul ke alamat ittiew ataupun it is just a prank?
Customer's Address : Rumah Putih, Sebelah Masjid,
Depan Sekolah Menengah, Hujung Jalan Besar, Kulim, KEDAH.
How? And how on earth meks nak wat ittiew verification? LOL!!!
***
So, u'ols bayangkan jew la macam mana meks nak sirus bekerja kalau di floor ittiew. Kiri kanan setiap hari asyik mengekek jew keje meks. LOL! I love my job! *wink*Fourth Call : TV Channel Careline
Well, ari ittiew meks dok la bersembang di Kopitiam Jalan Yap Kwan Seng dengan careline satu rangkaian televisyen bersatelit Malaysia which also kawan-kawan clubbing meks. And ala ala bekogsi cerita la pasal customer masign-masing kan. But ada satu cerita yang meks terbahak-bahak and ingat till today.
Customer : Kenapa service awak macam sial? Dah berjam-jam tak der kuar paper. Nak kata hujan tak, mendung pun tak.
Careline : Sudahkan cik pastikan bahawa semua cable di belakang televisyen dan dekoder di sambung dengan betul?
Customer : Dah. Cabut pasang balik banyak kali
Careline : Sudahkah cik pastikan bahawa piring satelit cik sejajar dan selaras dengan rangkaian gelombang satelit kami?
Customer : I tak pernah ubah piring tue. Ribut apa semua tak de. So nak bergerak macam mana bende alah tue?
Careline : Jadi disini cik saya hendak bertanya dan membuat kepasti sahaja. Cube cik tekan punat button televisyen.
Customer : (lenghty silent) Dah boleh dah. Dah kuar dah nie
Careline : **speechless and terdiam until cust drop sendiri**
Ko boleh? Telefon maki maki pasal service la apa la, sekali rupenya tak on ittiew televisyen. LOL!! Biadap tak? LOL!!!
Well, ari ittiew meks dok la bersembang di Kopitiam Jalan Yap Kwan Seng dengan careline satu rangkaian televisyen bersatelit Malaysia which also kawan-kawan clubbing meks. And ala ala bekogsi cerita la pasal customer masign-masing kan. But ada satu cerita yang meks terbahak-bahak and ingat till today.
Customer : Kenapa service awak macam sial? Dah berjam-jam tak der kuar paper. Nak kata hujan tak, mendung pun tak.
Careline : Sudahkan cik pastikan bahawa semua cable di belakang televisyen dan dekoder di sambung dengan betul?
Customer : Dah. Cabut pasang balik banyak kali
Careline : Sudahkah cik pastikan bahawa piring satelit cik sejajar dan selaras dengan rangkaian gelombang satelit kami?
Customer : I tak pernah ubah piring tue. Ribut apa semua tak de. So nak bergerak macam mana bende alah tue?
Careline : Jadi disini cik saya hendak bertanya dan membuat kepasti sahaja. Cube cik tekan punat button televisyen.
Customer : (lenghty silent) Dah boleh dah. Dah kuar dah nie
Careline : **speechless and terdiam until cust drop sendiri**
Ko boleh? Telefon maki maki pasal service la apa la, sekali rupenya tak on ittiew televisyen. LOL!! Biadap tak? LOL!!!
***
Labels: Work
posted by Isis Natasha @ 16:15